Radikalni feminizam 2
11/03/2008
Za radikalne feministkinje muškarci su krivi za eksploataciju žena, jer oni od podređenosti žena imaju konkretne koristi. Žene za muškarce obavljaju neplaćeni rad, baveći se odgojem dece i kućnim poslovima, i tako im je sprečen pristup pozicijama moći. RF smatraju da društvom dominiraju i upravljaju muškarci, te da žene jos uvek žive u patrijahalnom društvu, u kome su podređena klasa. Porodica je, za RF, ključna institucija u kojoj se žene iskorišćavaju. RF zastupaju mišljenje da samo revolucija može pružiti mogućnost da se žene oslobode eksploatisanja, kojem su izložene oduvek. Muška dominacija je proizvod kulture, a silovanjem (za RF svaki seksualni odnos sa muškarcem jeste silovanje), i ostalim oblicima nasilja, muškarci osiguravaju i održavaju svoju moć. Muškarac se smatra neprijateljem ženskog oslobođenja, i zato RF odbacuju bilo kakvu pomoć muškog roda u svojoj borbi za postizanje prava kojima teže. Žene se moraju organizovati nezavisno, izvan društva. Veliki broj RF, poput pripadnica Revolucionarne feminističke grupe iz Lidsa (1982), tvrdi da samo lezbejke mogu biti istinske feministkinje, budući da su samo one potpuno i istinski nezavisne od muškaraca. Žene su moralno nadmoćnije od muškaraca i zato se patrijarhat mora zameniti matrijahatom. Iz ove perspektive, osim za iskorišćavanje žena, muškarci su odgovorni i za sukobe, ratove, uništavanja životne okoline, zloupotrebu naučnih dostignuća, itd. Neke teoretičarke razlikuju dve grupe RF:
1.Radikalno-libertarijanske feministkinje misle
da je moguće i poželjno da se rodne razlike iskorene ili bar znatno smanje. One
teže stanju androginije u kojem se žene i muškarci ne razlikuju mnogo. Idealno
stanje bi bilo ono u kojem bi i žene i muškarci preuzeli najbolje
karakteristike i jednih i drugih. One veruju da su razlike između muškog i
ženskog društveno konstruisane i da će do jednakosti između polova doći kad se
one uklone.
2.Radikalno-kulturne feministkinje veruju u superiornost ženskog principa. One
ne veruju da oslobođenje žena treba da se ostvari kroz spajanje ženskih i
muških svojstava. Izražavaju stav da je bolje biti žena/žensko nego
muškarac/muško, tako da žene ne treba da pokušavaju da budu nalik muškarcima.
One slave karakteristike povezane sa ženskošću – zajedništvo, povezivanje,
deljenje sa drugima, emocije, telo, poverenje, odsustvo hijerarhije, proces,
radost, imanenciju, mir, život. Sa druge strane, neprijateljske su prema
karakteristikama koje se povezuju sa muškošću – autonomija, hijerarhija,
dominacija, transcendencija, asketizam, rat i smrt.
Mnoge teoretičarke se slažu da je razlika između
ove dve varijante radikalnog feminizma prenaglašena, ali, takođe, misle da
upravo to održava stvarne i značajne razlike unutar ovog feminističkog
pristupa. Najvažnija teoretičarka radikalno feminističkog shvatanja je
Shulamith Firestone (Šalamit Fireston). Ona je u svojoj knjizi „Dijalektika
pola“ (The Dialectics of Sex), objavljenoj 1970, prvi put dala objašnjena
ženske nejednakosti. Ona ističe da su žene hendikepirane svojom biologijom.
Menstruacija, menopauza, trudnoća, rađanje i dojenje fizički su tereti i imaju
ozbiljne društvene posledice, jer dok su žene trudne ili čuvaju decu, njihov
fizički opstanak zavisi od muškarca (bio to muž, ljubavnik, brat, država,
najšira zajednica).
Karakteristika biološke porodice jeste da je ona temelj svih tipova
nejednakosti, jer muškarci uživaju u svojoj moći nad ženama i žele svoju
dominaciju da prošire i na druge muškarce. Tako se dolazi do ekonomske klasne
nejednakosti, koja, zatim, uzrokuje i sve ostale nejednskosti.
Značajne teoretičarke radikalnog feminizma su i Sherry B.Ortner (bavila se
kulturološkim obezvređivanjem žena), kao i Michelle Z.Rosaldo (proučavala je
podređenost žena u društvenim područjima).
2 Comments Add your own
1. clubbing | 11/03,2008
Potpuno podrzavam feministički stav, i tvrdim da zene treba da imaju vece uloge u zivotu a muskarci NIZA VRSTA hahahahah
2. djtina | 11/09,2008
napred zeneeee :)
Leave a Reply